perjantai 2. tammikuuta 2009

Sota- ajan puhdetöitä

Aiemmin kirjoitin Sotilaan puhdetyöoppaasta ja nyt löysin kirjastosta Liisa ja Tim Steffan teoksen Muisto syväriltä. Kirja esittelee muutamia niistä miljoonista puhdetöistä joita rintamamiehemme tekivät jatkosodan aikana, lähinnä sen asemasotavaiheessa. Kirjassa on läpileikkaus puhdetöihin tuohitöistä pahkoihin, puutöistä puukkoihin ja peilinkehyksiin. Mielenkiintoista luettavaa valokuvin varustettuna. Kyllä itse ainakin kunnioitan miehiä, jotka näitä ehkä alkeellisinkin työkaluin sodan paineen ja pelon alla tekivät.

3 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Mä kans arvostan noita sota-ajan töitä.
Mun pappa on niitä sojassa ollessaan teheny. Ja mä ihastelin niitä jo polven korkusena pikku tyttönä.

Nyt sitte isompana oon vielä ihmetelly et miten ne on pystyny tekeen niitä esineitä siellä.
Mun papan tekemissä sota-ajan töissä on kaikissa Suomenvaakuna.
On siinäkin jo näpräämistä.

Tuo kirja vaikuttaa mielenkiintoiselta.

Jussi kirjoitti...

Samaa olen tosiaan itekin miettiny, nykysin kun saa tehtyä koneilla kaiken..

Jussi kirjoitti...

Kyseistä kirjaa suosittelen, vaikkei se tietysti anna kuvaa kaikesta mitä puhdetöinä sota-aikana tehtiin.